środa, 27 marca 2013

Psychoza - Robert Bloch



Psychoza - Robert Bloch
Wydawnictwo: Książnica
Liczba stron: 160

Większość z nas zna tylko filmową wersję "Psychozy", warto jednak pamiętać, że Hitchcock stworzył swój kultowy film opierając się na książce Roberta Blocha. Kilka miesięcy temu udało mi się ją w końcu kupić (za 4 złote!), a teraz przeczytać.

Mary Crane, zmęczona życiem młoda kobieta, wpada na desperacki plan. Okrada swojego pracodawcę z czterdziestu tysięcy dolarów, z którymi zamierza udać się do mieszkającego setki kilometrów dalej ukochanego, spłacić jego długi i żyć we dwoje długo i szczęśliwie. Wszystko idzie zgodnie z planem do chwili, gdy postanawia zatrzymać się na noc w stojącym na kompletnym uboczu podupadającym motelu. Prowadzi go wraz z matką Norman Bates, pozornie miły facet, skrywający jednak w głębi kilka niezbyt przyjemnych sekretów.

Książka została wydana w 1959 roku. Bloch wpadł na jej pomysł po przeczytaniu jakiegoś artykułu w gazecie, opisującego historię psychopatycznego mordercy.
Być może to właśnie dzięki temu Norman Bates sprawia tak mocno niepokojące wrażenie. Pisarzowi udało się wniknąć w jego psychikę, z wyczuciem przedstawić myśli, motywy postępowania i wszystkie inne tak ważne drobnostki, które nie zawsze da się przełożyć na język filmowy, co sprawia, że literacki pierwowzór zyskuje sporą przewagę nad produkcją Hitchcocka.

"Psychoza" wygląda na nieco dłuższe opowiadanie - 160 stron przy relatywnie dużej czcionce można przeczytać przy jednym-dwóch podejściach. To żaden zarzut, wszystko jest tu w idealnych proporcjach - psychologiczna analiza chorego umysłu, tempo akcji, wciąż rosnące napięcie i w końcu świetny, mocny finał.

W niektórych aspektach wyraźnie czuć, że powieść ma już ponad 50 lat na karku (głównie w dialogach, jest też kilka uproszczeń fabularnych), ale tego typu archaizmy nie powinny nikogo zniechęcić. "Psychoze" po dziś dzień czyta się z wielkim zainteresowaniem, potrafi wywołać emocje i zwyczajnie fascynuje. Klasyka gatunku, którą znać wypada.

Ocena: 9,5/10

P.S. Oglądaliście "Hitchcocka"? Film skupia się na okresie czasu, w którym reżyser pracował nad ekranizacją Psychozy. Nieco mnie zawiódł, ale sporej rzeszy widzów się podobało, tak że zapewne warto rzucić okiem ;-)

P.S. 2 W końcu dodałem oceniaczkę (po prawej stronie na górze). Możecie sprawdzić co oznacza nota, którą przyznaje książce ;-)

20 komentarzy:

  1. Nie oglądałem ani nie czytałem, chociaż słyszałem, że podobno dobre. Teraz wiem, że jeśli bym chciał oglądać to najpierw chce przeczytać książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. "Hitchcocka" nie oglądałam, ale "Psychozę" widziałam - film genialny i ponadczasowy jak dla mnie. Późniejsze dokręcane części już o wiele słabsze;)

    OdpowiedzUsuń
  3. filmu nie oglądałam ( na ogół nie lubię starych filmów), ale książkę czytałam - jest dobra, z dreszczykiem i chęcią odkrywania treści. godna polecenia :)

    szkoda, że nie nagrywają współczesnej wersji tej książki - oj działoby się :P

    OdpowiedzUsuń
  4. Jesteś kolejną osobą, która pisze o tej książce. Efekt jest taki, ze właśnie zamówiłam ją w bibliotece. Film widziałam i był świetny :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Rewelacyjna książka, świetny film. Twoja ocena nie jest wygórowana, może wręcz - zaniżona. Absolutnie podpisuję się pod Twoją recenzją - moją: http://wswiecieslow.blogspot.com/2013/02/psychoza-robert-bloch.html
    4 zł? Wow! Ja swój egz. kupilam za 9 zł, i byłam z tego dumna ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo Ci dziękuję za miłe słowa, ale wierz mi - Twojemu "piórowi" też niczego nie brakuje :) A "Psychoza" jest super, co tu dużo gadać.

      Usuń
    2. Też byłem w szoku, 4 zł za taką ksiażkę?! Warto zaglądać od czasu do czasu na 3telnia.pl, trafiają się dobre kąski w super cenach :)

      E tam :-P

      Usuń
  6. Skad Ty bierzesz takie interesujące książki w tak niskich cenach :P Chętnie zakupię własny egzemplarz! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z braku funduszy (albo skąpstwa, zależy jak na to spojrzeć) zmuszony jestem do szukania promocji i wyprzedaży :p

      Usuń
  7. Książki nie czytałam, ale film oglądałam ze 3 razy- rewelacja. Teraz zamierzam obejrzeć "Hitchcocka". Mam nadzieję, ze również będzie fantastyczny.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak znajdę w takiej cenie to na pewno się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Gdzie można kupić za 4 złote?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kupiłem na www.3telnia.pl, ale już nie mają, sprawdziłem.

      Usuń
  10. 4 złote to świetna cena. Film oglądała, w końcu to klasyka. A książce nie słyszałam. Na pewno zajrzę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Film jest genialny. Nie wiem czy to moja ignorancja, czy podziw dla mistrza, ale byłem pewien, że to Hitchcock stworzył ten wyjątkowy film.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Tylko 4 złote?! No ejjj... zazdroszczę Ci takich kontaktów :D.
    "Psychoza" zachęca mnie zarówno przez tematykę, ale i przez ilość stron... Można zjeść na raz ;P.

    Pozdrawiam!
    Melon

    OdpowiedzUsuń
  13. Jestem chyba jedną z nielicznych osób, które ani nie widziały filmu, ani nie czytały książki. Cóż... muszę koniecznie nadrobić zaległości, bo aż wstyd! :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Czytałam tą książkę dawno temu nawet dwa razy. Byłam nią szczerze zachwycona - powieść idealnie dla mnie pasuje.
    4 zł? Śmieszna cena za dobrą książkę, ale z drugiej strony dla konsumenta idealnie :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Zazdroszczę "Psychozy". O książce usłyszałam dopiero przy czytaniu "Alfreda Hitchcocka. Nieznanej historii Psychozy", wtedy też dowiedziałam się, że Bloch inspirował się prawdziwymi wydarzeniami. Sto sześćdziesiąt stron to rzeczywiście niezbyt dużo, ale w końcu liczy się jakość :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ach, "Psychoza" jest jedną z moich ulubionych książek i chyba nadeszła pora, żebym sama do niej wróciła.

    Pozdrawiam,
    Klaudyna

    OdpowiedzUsuń